Irja: Sommarmorgon- Vriden sanning
Edith är nervös. Hon har biktat sig, men Fanny
har inte givit henne förlossning.
”Kan du förlåta mig? Jag är en hemsk människa.
Jag borde gå till polisen. Men då… Då har Elias ingen mer. Och nu, tror du Han
går igen? Eller kan han ha överlevt? Det är ju omöjligt? Men hur har bilderna
kommit hit?” Edith tystnar, drar en slutsats som får henne att rygga.
”Eller är det du? Du som har…?” Fanny andas in, lutar sig framåt.
”Edith. Jag är också mor. Jag har också haft
ett förhållande med Ulf. Jag är lika rädd som du är. Rädsla gör en irrationell.
Han kan inte gå igen. Jag tänkte, att kanske Elias gått in i lägenheten, hittat
ryggsäcken? Och bilderna?”
Edith skakar häftigt på huvudet:
”Nej. Nej. Elias skulle inte… Det är omöjligt.
Ogörligt.” Edith ser ut genom fönstret, ser barnen yrvädra där ute, biter sig i
läppen, nära att börja gråta. Fanny rör handen över fotografierna på bordet,
letar bland dem. Hittar ett av sig själv, där hon sover. På sin egen kudde.
”Det här.” Hon smäller ner bilden i bordet
framför Edith. ”Det här har han tagit utan att vara inbjuden. Hur kom han in?
Han kunde ha gjort vad som helst?! Han stod och såg på mig, han tog kort på
mig, i min lägenhet, när jag sov. Med mina barn i rummet bredvid! Edith, du kan
väl aldrig tro, att jag ljuger?” Hon känner sig torr, ja, huden knastrar. Hon
spänner sig in i en förorättade pose. En pose som vill förmedla sanning med den
kantteckning, att sanningen är vriden. Hon överför en sanning som inte berättar
hela historien.
Det knackar på köksfönstret, de rycker båda
till, Edith välter ut sitt vattenglas. Det är Nils, han knackar, ropar, vinkar:
”Elias, Elias, din mamma! Din mamma är här!” Nils blåser varm andedräkt mot
fönstret: ”Ska du också sova här nu?” Elias kommer springande, tvärstannar.
Vänder ryggen till. Nora kommer gående. Hon mimar in till mammorna i köket:
”Han vill inte åka hem! Snäääälla, hämta inte hem honom!” De båda kvinnorna går
in i sina trygga, välbekanta roller. Fanny viftar bort Edith och torkar upp det
spillda vattnet, Edith går ut till barnen. Hon springer ikapp Elias, pratar
deras eget språk med honom, de ord som hör dem till, och han låter sig
beredvilligt och samtidigt med tillbehörlig motvilja kramas. Fanny ser Edith krama Elias,
hon ser på sina egna telningar och ramsan går: Mina barn mina barn jag gjorde
det för mina barn. Mina barn, mina barn, aldrig får någon veta vad jag gjort
för mina barn.
Irja Liljeholm
Reacties
Een reactie posten