Irja: En Decembersaga, del 21
Al fine
Det är en märklig plats för en repetition. En
repetition som är en hemlig konsert. Saga och Tone och katten är där, först på
plats, tillsammans med pojken och hans pappa. De har bakluckan full av
glöggtermosar och pepparkakor, de har med sig marschaller och stjärnbloss och
faktiskt lite fyrverkerier. Och extra filtar, ifall någon skulle frysa.
När körmedlemmarna anländer till sitt genrep
inför juldagsmorgonkonserten, ett genrep förlagd till en plats de inte besökt
tidigare- ute i förorten, en förort med dåligt rykte dessutom, ett betonggetto-
känner de först motstånd. De ser grå hus som försetts med gälla, som skrikande
färgklickar till fönsterkarmar och balkongräcken i ett försök att muntra upp
anblicken. De ser öde lekplatser med trasiga, skeva klätteranordningar,
gungställningar på glid utan gungdäck, sandlådor tömda på sand, och de lägger
märke till den fullständiga avsaknaden av träd. Hit ut kommer då ingen
parkförvaltning, det är smärtsamt tydligt.
Men de ser en av marschaller upplyst gångväg
som leder dem in i en tunnel. Det är en tunnel utan elektriskt ljus, men Tone
och basen har ställt upp stora facklor som fladdrar och värmer upp det som
snarast kan liknas vid en grotta, lyser upp det som nämast liknar en fresk, en grafittikonstnärs
tolkning av det världsberömda kapellet i Rom. Färgerna är magnifika, figurerna
allt annat än romantiserat milda, snarare kantigt stridande, längtande,
strävande… Intrycket är kraftfullt och rörande, samtidigt.
Kören ställer upp sig och Tone för in dem i
musiken.
Saga, Chen och hockeypojken lyssnar andäktigt.
Saga har aldrig varit så stolt förut. Pappan låter myllan sjunga, samtidigt som
han med kameran filmar sin kärlek när hon varsamt men vågat guidar dem in i
änglarnas melodi.
När de ser på filmen ett par veckor senare
pekar Saga överlyckligt på den gamla grå gubben som så tydligt syns på filmen.
Han står och lyssnar med ett saligt leende i ansiktet, tårar befläckar hans
kinder. Han är inte ensam. Bredvid honom står en gammal gumma, klädd i likadana
kläder som han har, rödnäst och grå.
Det är konstigt att de inte såg att de var där
den kvällen.
Ännu konstigare är, att de är så förfärligt små.
Ännu konstigare är, att de är så förfärligt små.
En tvärhand höga, om ens det.
Sista filmsekvensen.
Gumman kysser gubben på kinden. Och gubben
vinkar mot kameran, och ler. Det ser ut som om han säger något. De spolar
tillbaka, spelar upp det igen. Och igen. Och igen.
Tack, Tone.
Tack, Saga.
Fine
Irja Liljeholm
Reacties
Een reactie posten