Irja: Minna, del 1
Ett förväntansfullt sorl fyller salen när över
tusen välklädda, finputsade människor tråcklar sig in och letar efter rätt
plats. En efter en finner de sin stol och sjunker ner. Även sidenklädda, glatta bakdelar får
ett behagligt fäste i den nötta florentinska guldbrokaden. Taket är välvt och
rikt smyckat med gyllene stuckatur och till synes svävande pastellänglar, i
dess mitt en praktfull kristallkrona. I kronans milda sken är de väntande ännu
lite vackrare än de var nere i foajén. Det prasslas med biljetter och donas med
handväskor och kavajer, glasögon och programblad, dofter av parfymer och
hårspray och mintpastiller stiger upp från varje liten rörelse, kombinationen
blir rik och mättande men inte kväljande. Det buffas lite, det något högljudda
småpratet från intåget har lagt sig. En senkommen ung man får en hel publikrad
att ställa sig upp, likt en klättrande skala. Han ler mot var och en, både
ivrigt och utforskande men utan att uppfattas som närgången. När den senkomne
satt sig ner är alla platser upptagna. Långsamt, förföriskt, dämpas det milda
kristalljuset. Likaså dämpas prasslet och viskningarna, en harkling når sitt
slut. Och det är mörkt, och det är stilla. Lika försiktigt som ljuset och
publikljuden diminuerade börjar tassande toner stiga upp bakom draperiet som
döljer scenen. Och medan de tassande tonerna en efter en griper tag i varandra
lyfter ridån.
Kvinnan vid pianot hälsar auditoriet med att
låta sina toner välva in salen i ett crescenderande preludium. Hon bär en
himmelsblå klänning i satin beströdd med minimala stjärnor. De återger skenet
från tio sjuarmade kandelabrar som står tända runt omkring henne. Kjolen döljer
pallen hon sitter på. Hon är barfota, naglarna blå som klänningen. Hennes hår
är långt, ett glänsande mörkbrunt fall över de bara axlarna. Pianot, det
handlar legenderna om, de som sprids i tidningarna och på internets forum. Det
är snarast färglöst, glanslöst. Det ser ut som ett alldeles vanligt piano, av
den sort man ofta finner i skolornas aulor. Ett riktigt trist nyttoföremål, ja
så ser det ut. Det sägs att pianots förunderliga resonans enbart kan
frambringas av dess ägarinna, den virtuosa Minna. Det är bara hon som kan få
det slitna klaveret att sjunga. Och ikväll berättar Minna sin saga för de
trollbundna åhörarna. När hon berättar vidrör hon deras hjärtan, just så som
var och en vill bli vidrörd. Där en rörs av skönheten i ett melodiskt ornament,
läker en annans sargade kärlekstörst av ariosots andetag. I tidningarna skrivs
det om visioner, om förlösande tårfall, om glädje och dans, men även om helande
av fysisk smärta. Därav publikens nyfikna förväntan, men aldrig att de anat.
Aldrig att de kunnat tro att det faktiskt var sant.
När den tusenhövdade skaran sent om kvällen
kliver ut i vinternatten ångar det om svettiga pannor, är pudrade kinder
strimmiga efter känsloyttringar, lyser ögon av visshet. Det de känner är
kärlek. Inte till eller från någon eller begär efter någonting. Bara det
största, det enda. Kärlek.
Irja Liljeholm
Reacties
Een reactie posten