vrijdag 8 maart 2013

Irja: Skrivkringlan i februari: Idag


I dagens mitt finner jag ett fyrklöver.
Fyra spröda blad av tur.
Vi turas om, räknar till fyra
                    och börjar om

För att kunna ta till mig dagen behöver jag sömn.
Utan sömnen, den djupa mjuka starka psykoterapeutiska djupandningen
blir det som om dagen aldrig kan ta sin början, på riktigt.
Dagen som är idag blir bara en dag, en i raden av dagar som varit och uppslukats av frän trött väntan på vila.

Idag är en dag med fyrklöver.
Idag är en dag utan väntan.
Idag är gnuggad i förväntan, och rullad i choklad.

Här finns nu.
Min familj är just nu, i hemma, de har byggt in sig i ett berg av kuddar och täcken.
De smyger ut och kliver över stolar, pallar, upp på utkiksposten. Längst upp på skåpet.

I mitt hem idag står ingenting där det stod i går kväll, då när barnen sov.
I mitt hem idag är golvet ett hav, soffan en båt, och barnen är omväxlande rockstjärnor eller stålmän.

Fyrklöver av lycka, av tur.
Av nu, visshet, ro.

En dag med gråskimrande pärla till himmel
En dag med luft som skuggar

....
En dag där bläcket tog slut mitt i skrivkringlan men inspirationen fortsatte flöda, och pennans tryckkraft mot pappret ändå inte förmått lämna fler läsbara spår...

Irja Liljeholm


Geen opmerkingen:

Een reactie posten