vrijdag 2 december 2022

Camilla: De krokigaste träden 2

 


Ängelfrukten. Så kallade min far oliverna. Vi levde av dem. Hade inte mycket men klarade oss. 

 

Far var om tyckt i byn, bullrig och framför allt snäll. Och så var det lite synd om honom eftersom han hade en fru som var ”svår”. Vilket mor förklarade för mig betyder en person som är fri och lever sitt liv som hon eller han själv vill. Det är en hederstitel för människor som fattar sin egna beslut.

 

Så var det ju synd om honom också för att han bara fått ett barn, en dotter, och hans fru kunde inte få fler barn. Precis varför det var bättre att ha tre eller sex barn förstod jag inte, men det var helt enkelt rikedom att ha många barn. Rikedom för någon. 

 

 

-       Är det sant att du är sjuk och inte kan få fler barn, mor?

 

Mors pepparkornssvarta ögon, alltid ljusfyllda inifrån, busiga, vässade, steg från citronkorgen på det rangliga köksbordet. 

 

-       Varför skulle jag vilja ha fler barn när jag har dig?

 

-       Så du är inte sjuk?

 

Hon funderade. Tittade på mig med halvöppen mun medan hennes händer fortsatte att plocka upp de stora och skrovliga citronerna från korgen.

 

-       Jag och Gud bestämde att det bara skulle födas ett flickebarn i den här familjen. Vi ville att du skulle komma hit. Och nu är vår familj färdigbakad.

 

-       I byn pratar de om att far hade velat ha fler barn.

 

Hennes läppar smalare nu, en trötthet i ögonen när hon strök över varje citron. Plockade bort blad. Luktade.

 

-       Nästan allt de pratar om i byn är lögn. De menar inte illa, Selma. De är bara rastlösa och osäkra. De vet ingenting om vad din far eller jag eller du vill. Därför är det så viktigt att du vet vad du vill. Det finns en hel värld utanför den här byn. Ännu viktigare: Det finns en hel värld inuti dig. Den känner bara du. Koncentrera dig på den först innan du stoppar energi i det som Sotiria och Eleni pratar om.

 

 

Jag var bara åtta, men förstod att både män och kvinnor kunde välja om man ville ha familj, stor eller liten. Jag förstod också att det var farligt att prata om med vem som helst.

 

Mitt namn, Selma, var redan en röd tråd i ett nystan som skulle leda mig mot andra världar och andra familjer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten