zaterdag 3 december 2022

Camilla: De krokigaste träden 3

 


Är det möjligt att slå en krok, att väva in en önskan i någons liv genom ett namn? Eller kom mitt namn till mig för att det kalla Norden redan var in inskrivet i min livsstjärna?

 

Ett färgstråk av det som mor beundrade med Selma Lagerlöf fanns med mig redan när jag föddes. Det är jag säker på.

 

Mor berättade ofta för mig om händelser i författaren Selmas liv. Om de händelserna verkligen tog plats i Selmas liv vet jag inte. Jag vill inte veta. Min mor vävde en hel sal med sina berättelser och i den salen fick jag påbörja mitt liv och mina drömmar. 

 

Så berättade hon ofta i skymningen, under ett av olivträden, om och om igen och med små variationer i händelseförloppet, om Selmas möte med en Paradisfågel.

 

Selma hade svårt att gå som barn. Hennes föräldrar upptäckte när hon var bara tre år gammal att hon var delvis förlamad. Ett par år senare åkte Hela familjen Lagerlöf till en kurort för att söka hjälp för den lilla flickan. 

 

-       Hela familjen var på resa. Hoppades och bad att Selma skulle kunna börja gå av egen kraft. Deras kärlek och böner för henne drog till sig mirakel som små stjärnor som började stråla på en mörk himmel. De tog en båt tillsammans för att komma till badorten. Selma bars ner under däck och där fick hon plötsligt syn på den vackraste skapelsen hon någonsin sett. En Paradisfågel. Skimrande i regnbågens alla färger. Utan fötter. Fågeln kunde bara flyga, inte gå. När Selma såg fågeln drog hon efter andan, så djupt att hon andades in mirakelstjärnorna. Hon insåg plötsligt att hon skulle kunna flyga även om hon inte kunde gå. Inom ett enda ögonblick släppte hennes förlamning. Paradisfågeln flög iväg. Selma tog sina första steg, utan hjälp och utan att halta. Efter det mötte hon Paradisfågeln varje natt i sina drömmar.

 

När mor berättade om Paradisfågeln hoppades jag innerligt att jag aldrig skulle behöva välja mellan att flyga och att gå. Jag är alltför praktisk för sagor.

 

Du, älskade barn, kom inte in i vår berättelse förrän tjugosex år senare. Det kommer att bli många brev att läsa innan dess.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten