dinsdag 18 december 2012

Ann-Charlotte: Floating



Jag behöver fly julstressen och alla påklistrade måsten.
Vart kan jag få tag i biljetten till Thailand?

Jag gör en resa i tankens värld, - jag doppar tån i vattnet som är precis
lagom varmt och inbjudande. Jag hukar mig, mjukt, salt vatten masserar mina fötter. 
Min kropp låter sig sakta dala ned tills den är täckt av omtänksamt vatten. 
Jag behöver släppa kontrollen och rensa tankarna.

Locket till floatingtanken stängs och jag befinner mig  i fullkomlig stillhet.
Det är mörkt, utan att var obehagligt. Jag sluter mina ögon och upplever hur mitt hår sprids ut likt en lotusblommas blad. Lukten av enbär och lavendel når mina näsborrar jag förnimmar en saknad av något som jag inte ens visste fattades mig. En tyngd lyfts från mina axlar och jag öppnar mina handflator samtidigt som mina armar långsamt flyter ut åt sidorna. 

Jag blir varse hur mina bröst till hälften är täckta av vatten och till hälften befinner sig ovanför vattnet. Jag stannar upp i tanken en bråkdels sekund sen förflyttar jag min uppmärksamhet till en punkt mellan mitt bröstben och navel. Jag andas in långsamt och njutningsfullt som att jag vill ta vara på varje gnutta av energi som letar sig fram till min kropps mittpunkt. Trots att jag blundar ser jag den solgula energin på min näthinna. 

Trevande, försiktigt hör jag genom vattendränkta öron det brusande ljudet av ett vattenfall och någonstans i rymden omkring mig kan jag skönja fågelkvitter.

Jag tilllåter bäckenet att slappna av, låter mina höfter falla ut åt sidan, känner hur benen säras lätt ifrån varandra. Jag andas återigen djupt, långsamt och medvetet. Mina stortår guppar lätt upphöjda ur vattnet. Det är som att hela jag blir längre, starkare men på samma gång totalt avslappnad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten