woensdag 5 december 2012

Gnistor på papper



Den del inom mig 
som är ett med den kärlekskälla jag tror på
är samma del som vill skapa
texter, tavlor, 
maträtter eller egna doftande badoljor
arrangera stenar och torkade blad, 
precis vad är inte viktigt.

Att köpa färgglada små gummidjur 
på barnavdelningen
är lika kul som att skapa meditationer
för bekymrade tonåringar

Skaparen inom mig
har på sista tiden valt tisdagar
som lekdag

Just den dag då jag sitter på högskolan
och fyller öronen med föreläsningar
redovisningar
grupparbeten
strömmar orden från en outtömlig källa
tvingande och inte förhandlingsbara

Mina klasskompisar 
tror att jag plötsligt har blivit flitig
eller ambitiös
för jag skriver som en besatt
men inte om pedagogik

Jag skriver bara om mina vackraste drömmar
Om den kärlek jag leds av 
och drömmer om för oss alla

Just på det ställe 
som jag först bara upplevde som torftigt
sitter jag på sjätte våningen
mellan utmattade småbarnsmödrar 
och unga nybörjarstudenter
med min kaffe
och den gröna pennan 
med texten Happy Happy

och fångar gnistor på papper.


Camilla Onell


Geen opmerkingen:

Een reactie posten