vrijdag 21 december 2012

Ann-Charlotte: Mandeln i gröten





Vi sitter runt bordet. Mormor, morfar, moster, morbror, min syter och jag.
Mamma kommer in i vardagsrummet bärandes på en stor gryta med tomtegröt.
Det vattnas i min mun.
Gröten slevas upp i de djupa tallrikarna dekorerade med julmotiv.
Jag ser hur det ryker, första skeden har redan landat i min mun. Jag känner smaken av risgryn, kanel och socker på tungan. 

Vi äter under glättig stämmning. Efter en stund hör jag hur morfar harklar sig. Han tittar pillimariskt men säger ingenting.
Jag är nu inne på min andra portion, letar efter mandeln. Alla förrutom min syster njuter av risgrynsgröten, hon äter hellre mandariner.
Så är grytan tom. Jag tittar en extra gång för säkerhets skull.
När jag tittar upp ifrån grytan ser jag morfar som sitter med mandeln mellan sina tänder. Du kan få min önskning säger han. Jag ler, vad jag önskar är en hemlighet, men jag önskar av hela mitt hjärta.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten