zondag 2 december 2012

Cecilia : Livets allvar


 
 
Jag har lärt känna en dam som är coach.
 
Hon är närmare 50 än 40, hur go som helst och varje gång vi träffas för att fika och jag ser mig omkring efter henne hittar jag henne aldrig direkt .

Inte för att hon är osynlig.

Nej, för att hon ser ut som en liten tjej och mitt öga söker min väninna som är äldre än så.

Och nej, hon är ingen som klär sig som någon som är yngre än hennes egen dotter eller hänger runt med småkillar.

Hon klär sig som en dam i den ålder hon är, ingen grå dam och ingen alledeles för färgskrällig med blommiga klänningar heller,  och hon hänger runt med helt ”vanligt” folk.

Hon ser ut som en yngre tjej för att det är den energin hon utstrålar.

 Det är inte hårfärgen, smyckena, kläderna, väskan – det är ”bara” utstrålningen.

Jag står eller sitter där och kollar runt vart hon är och helt plötsligt ser jag dendär unga tjejen vifta med armarna – eftersom jag inte märkte när hon vinkade lite lätt med ena handen först – och med ett leende som strålar ur hela henne.  Och sen kommer asgarvet med ett ;

 – ” herregu,  jag kände inte igen dig – igen”, från mig.
 Följt av;
 ”jag stod  och undrade vem dendär lilla flickan var som viftade på mig och insåg att det var ju du.”

Vid det laget känns det nästa som i Grevinnan och Betjänten ; ”same procedure as last  (year) time”.

Och vi asgarvar i kör.

Med henne kan jag dela direkt hur jag igår kväll helt plötsligt hörde  ”Grease Lightning” på Ipoden när den stod på Shuffle och trots att jag var klar för att knoppa var jag tvungen att twista och sjunga i en andfådd falsett i badrummet tills låten var helt slut utan att hon tror att jag håller på att bli knäppare än jag redan är.

Hon har nämligen delat en av de bästa råden med mig jag någonsin fått av någon ;

En dag som du inte sjungit, dansat och skrattar är dag inte levd.

Och även om livet känns väldigt, väldigt allvarligt kan vi sjunga och dansa och låta gråten förändras till skratt.

Så om klockan är 23.00 och du inte prickat av den listan ännu, då hinner du ändå innan du lägger dig.

 
Cecilia Götherström

Geen opmerkingen:

Een reactie posten