vrijdag 14 december 2012

Ann-Charlotte: Mellan två julkulturer





Jag har precis lämnat barnen i skolan. I min jackficka ligger 2 julbollar som jag valt från respektive klass julgran. Nästa vecka är det julmiddag i skolan. Stämmningen stiger för varje dag, mina barn önskar sig en vit jul men det ser inte ut som att deras önskningar ska infrias. Den snö som var har för länge sen töat bort och nu är det regn och rusk varje dag.
Vi hoppas ändå på en stämmningsfull julkör med glögg och uppklädda barn inför deras julföreställning. Förväntningar, rodnande kinder när namnet Rosa förs på tal, den söta flickan i klassen, kanske får min son sitta bredvid henne..

På de ritade pappersjulbollarna som jag valt står önskemål om mat och dryck inför barnens julmiddagen, bara att lägga till resten av att göra listan:).
Jag cyklar, det går trögt, magen är stor och benen är trötta. Plötsligt måste jag tänka på Ronja Rövardotter som stakar sig fram i skogen. Hur hennes skida fastnar i snön, de små rumpnissarna; “vaffö, vaffö gör hon på detta viset, har sönder taket och så”, jag småfnissar för mig själv.

Hemma igen. Julgranen är ovanligt grön i år. Under granen sitter våran katt och mumsar oförskämt på julbocken, hennes alldeles egna jultradition..
Saknar plötsligt min ungdoms julstjärna av rödpapp och mammas knäck.

Går in i köket för att förbereda lussekattsbak. Det får bli lussekatter utan Kesella för det finns inte att få tag på här i Holland. Lyssnar på Carolas jul för att krydda med lite extra nostagi. Kommer på att jag måste leta reda på tomtedräkten på vinden. Har fortfarande färskt i minnet hur “vår tomte” förrra året berättade om hur folk ute på gatan hoppade till av förvåning när dom såg honom. Tomten är nämligen en figur som bara finns i sagorna för det Holländska folket. 

Känner mig emellanåt lite splittrad mellan två kulturer med olika traditioner. 24 dec är en vanlig jobbdag i Holland. Denna dag, barnens första jullovsdag annordnar fritids lekaktiviteter medans vi ska fira svensk jul med svenska vänner. All julmat inhandlas på IKEA, eftersom jag har insett att hemlagad julmat inte är rimligt i år. 25 dec är det dax för holländsk jul som innebär valfri god mat i sällskap av familjen. Deras käraste jultradition Sinterklaas har vi redan lämnat bakom oss.

De senaaste dagarna går jag ständigt omkring med en blandning av stämmningsfull njutning och en obestämd känsla imagen, är det uppstaplad stress inför allt som ska fixas eller är det bebisen..? Bestämmer mig för att ta ett avslappnande julbad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten