donderdag 20 december 2012

Ann-Charlotte: Jullov


Så var vi äntligen där. Julfesten i skolan. I morgon börjar mina barns jullov. En milstolpe för min dotter eftersom det är hennes första. Men vi tar inte bara ledigt ifrån skolan men ifrån, simlektioner, skridskolektioner och gymnastik. Ja, egentligen från vårt non stop liv / vardag. 


Ja efter i morgon tar vi till och med ledigt ifrån skrivkringlan, det känns lite sorgligt och vemodigt, det har varit väldigt givande på alla sätt och vis.

Jaha vad ska man planera då för dessa två veckors jullov, förrutom att det ska firas, jul och nyår? I år är jag så “illa” tvungen att ta det lugnt med planeringen. Det är liksom inget att välja på när man ser ut och känner sig som en blåval. Det är ingen ide´att ställa in oss på utflykter och aktiviteter, jag menar allt det där som man annars inte hinner med men tror att man kan proppa in på lovet.

Nej, detta lov ska vi öva oss i att inte göra någonting. Barnen får “tillåtelse” att vara  uttråkade, det är något som inte händer så ofta i vårt överaktiva samhälle där det finns två konstanta modus, on eller standby. Jag har bestämt att vi stänger av mobiler, ipads och tv och myser tillsammans. Kärlek och omtanke är ju faktiskt också en färskvara som man måste ta hand om och något som man faktiskt kan ägna ett helt jollov åt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten