vrijdag 7 december 2012

Camilla: Tio ting som värmer


Vi får vår del av överlevnadsväder här i låglandet. Jag anlände på jobbet i morse som en näst intill dränkt katt, droppade spår ända upp till fjärde våningen som om jag simmat till jobbet i kläder och allt. Förstod inte riktigt varför de första tre personer jag pratade med dröjde med blicken ner mot näsan sådär distraherat, utan att lyssna på vad jag sa - tills tonårsmonstren med sin sedvanliga obarmhärtiga ärlighet tjöt av skratt när jag klev in i klassrummet med mascara i rännilar nerför kinderna.

Det är geggigt, kallt och mörkt. Och kallt. Och sa jag att det är mörkt? Allt som värmer och ger ljus, inifrån såväl som utifrån, är välkommet och livsnödvändigt. Dagens soliga tacksamhetslista ser ut så här:

  1. Brunbjörnen som hittade sin väg in i våra liv. Smälter mitt hjärta med sina stora bruna. Lufsig, långsam, envis, glupsk, oändligt snäll och kärleksfull men även stark och skarp mot ovänliga typer. 
  2. Skrivandet som håller en hel brasa vid liv i bröstet, får de mörkaste vardagskvällar att kännas magiska, tidlösa och skimrande.
  3. Chai Classic från Shotimaa. Med mjölk och honung, en stor kopp bredvid sängen på kvällen. Eufori på påse.
  4. Min oändligt fina nya tekanna! Med blåmesar, små hjärtan och blommor. Sinterklaas-present till mig själv. Gör mig glad sådär en hundra gånger om dagen.
  5. Böcker av Sarah Addison Allen. Har nu läst The girl who chased the moon, Garden spells och The Sugar Queen. Precis som en kritiker skrev är hennes böcker som en efterrätt man egentligen tycker är för söt men slukar i alla fall. Värmer gör de absolut.
  6. Min man som är en hjärtats mästare. Hans insida är ett hav av kärlek och humor. 
  7. Min nya bok som blev jättefin. Den är röd och värmer ända ner i tårna.
  8. Alla härliga röster och författare som håller mig på banan, vissa gamla bekanta som blir aktuella igen och andra som är helt nya bekantskaper. Rumi, Keisha Crowther, Matthew Fox, Lilou Mace, Drunvalo Melchizedek, Meister Eckhart. Som Chai Classic fast för själen.
  9. Sergio Magana som intervjuas av Lilou Mace. Han svarar hela tiden med hjärtat i stället för huvudet. Han berättar om en lärare som förutspådde saker som skulle hända i framtiden, sedan säger han: "Jag trodde inte på det, jag tvivlade inte på det. Jag bara stoppade det i bagaget." På frågan varför han har valt att börja undervisa människor i Toltec-Mexicas visdom just nu säger han bara. "Jag har aldrig bestämt mig för att bli lärare. Jag har bara gjort det jag älskar att göra." Yes!
  10. Alla fina. Vänner och familj som fyller mitt liv med färger, melodier, glittrande ljusreflexer och inte minst god mat.


Kärlek,
C



Geen opmerkingen:

Een reactie posten