dinsdag 3 december 2013

Ann-Charlotte: Resan (2)



Petra betyder klippa, namnet härstammar ur det arameiska språket, ett språk som nästan är utdött.
I urminnes tider talades det av de syriska, turkiska och irakiska folket.
Mitt namn blev inte Petra eftersom det namnet påminde min mormor om en gammal bekant som hon hamnat i konflikt med. Jag döptes till Maura, fast mitt ursprungliga namn var Li-Chen. Mitt familjeträds rötter och grenar sträcker sig från Kina till Vietnam upp till Island och tillbaka till Holland. Precis som ett lapptäcke är jag en brokig blandning av färger och känslor. Mitt namn är Maura. 


När vi stiger in i den förbjudna staden är det som att vi förflyttas flera hundra år tillbaka i tiden. Vår framtid och valda delar av vår historia lämnar vi utanför dess murar. Tänk att människor och djur har levt ett helt liv här, har gjutit minnen att bevara åt ännu okända själar. Grottorna som färgats av vind och vatten, av hundurin och människoavföring viskar, viskar, nynnar, för vidare förfädernas hemligheter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten