donderdag 5 december 2013

Ann-Charlotte: Resan (4)


Vägen smalnade av, ur berget var trappsteg uthuggna, ojämna och smala. Ju högre vi kom ju mer fick jag känslan av att jag simmade på havets djup. På en platå stannade vi till, mina andetag var ansträngda men lugnade ner sig på samma gång som vi stod stilla. Harm stötte till mig i sidan, försökte lekfullt få mig ur balans. När jag vände blicken mot horisonten såg jag konturerna av andra människor, de rörde sig i våran riktning. 
Jag fiskade fram en tunn långärmad blus ur ryggsäcken, sederna i detta land skydde naken hud och jag ville gärna vara tillmötesgående. 
Kvinnornas gång var rultande, årens ringar hade satt sina spår. Deras beiga klädedräkt var smyckad med paljetter, sjalarna de bar i lager runt hals och huvud var färgglada. De bjöd oss på mynt the ur en uråldrig svart kittel. Den söta smaken och ångorna öppnade upp mina slemhinnor, locket för öronen släppte. Det var en liten besvärande detalj som jag gladeligen vant mig med, det hörde till i de första månaderna. Jag smålog samtidigt som min hand masserade små cirklar runt min navel.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten