zondag 30 juni 2013

Ann-Charlotte: I en egen kokong 24


Tobias har haft en orolig natt. Den fetlagda, flintskallige mannen har hemsökt honom i hans drömmar igen. Där han låg i sängen med slutna ögon halft vaken, halvt sovande kunde han återkalla de sista bitarna av drömmen. Han såg en pojke sittande opkrupen i ett hörn. Det verkade som om han grät, han skakade iallafall som ett asplöv. Det var dunkelt, jord på marken, kanske var det en potatiskällare. Det fanns ett smutsigt fönster, rutan var trasig, ett spretigt hål lika stort som en tennisboll, genom öppningen hade några ljusstrimmor letat sig in. Någon lirkade med dörren, den verkade sitta fast, lirkandet övergick i ryckande och tillslut pressades dörren upp såpass att det fanns tillräckligt med plats för en liten pojke att ta sig igenom. En liten hand sträcktes in, inget hände, ett flickansikte tittade in genom öppningen, ögonen flackade, armen sträcktes ut mer framhärdigt, flickan var slående lik faster Lena som yngre... Sen var det tomt. Tobias kunde inte komma ihåg något mer hur han än ansträngde sig. Tillslut steg han upp.
I köket möttes han av den söta lukten av kokande röda vinbär, det vankades hembryggd röda vinbärssaft. 

Tvillingarn satt i köket och ritade. Rickard hade ritat ett skepp med vikingar. Hans fascination för vikingar hade börjat efter att han sett sommarmorgonens följetong med Vickey Viking. “Det  här vikingaskeppet är till farfar”. “Vad bra Rickard, lägg det där tillsammans med de andra teckningarna så kan ni lägga dom på brevlådan tillsammans med mamma senare idag”. “Men jag vill åka till farfar, när ska vi åka och hälsa på honom?”  “Först ska du och Emilia gå klart eran simmkurs”. “Ja, men sen då?” “Ja sen åker vi allihopa”. “Du vet att din farfar är sjuk, han har inte så mycket krafter.. “ “Ja, det är klart att jag vet det, men jag vill så gärna träffa farfar parfar.” “Jag vill berätta om Viky Viking för honom, jag lovar jag ska inte säga att vi är arga  på honom”. Tobias suckar inombords, han har huvudvärk och orkar inte riktigt med tvillingarna idag, Emma får ta över tänker han. Han behöver dra sig tillbaka, han behöver vara själv. “ Jag ska gå ut och springa en runda” meddelar han sin fru som just häller upp en stor kastrull kokande röda vinbär i en vit silduk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten