dinsdag 11 juni 2013

Camilla: Den ätbara flotten


När vågorna går höga i vardagslivet söker sig mitt liv alldeles av sig själv till de små tingen. Kulinär navelskådning till exempel, när allt annat gungar och svämmar över. Det är inte ens medvetet.

När mannen blir sjuk och huslånet inte går igenom, finner jag mig på skogsstigar där jag går och klurar på vilket recept på färsk sesammjölk som är det bästa? Jag sätter ihop recept och radar upp alla nya matlagningskonster som jag vill lära mig. En nötmjölkspåse, det behöver jag! Pumpafrön mixas med ädeljäst och chiliflingor till smaskig topping för de ungsbakade sötpotatisarna. Hela köket blir en verkstad för att kunna klyva kokosnöten som ska bli till kokoschips. (Nästa dag hittar jag den ekologiska nätbutiken där jag kan beställa de efterlängtade chipsen för bara €1,49:- ...)

Mamma Jord tar hand om mig på det här viset. Visar mig på all rikedom. Allt roligt och gott som finns alldeles inom räckhåll, i en aldrig sinande ström. Hon vaggar och skrockar, skickar idéer som måste prövas bums även om det är sent och alla andra sover.  Hon böjer mitt huvud lite inåt och flätar en flotte av stundens glädjeämnen. Det hjälper. Och det blir gott.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten