zaterdag 1 juni 2013

Cecilia : Om


 
Om  jag skulle skriva en sång till dig,
skulle den innehålla så mycket kärlek och nostalgi
att Pripps Blå aldrig mer skulle kunna göra en reklamfilm med mer känsla.
 
 
Om jag skulle skriva en sång till dig,
skulle den innehålla kontakten av mjuka fotusulors första barfota steg på klipphällar en sval vårmorgon,
granit mot hud,
mötet av hårt och mjukt,
smältande samman i löftet om den intågande sommaren.
 
 
Om jag skulle skriva en sång till dig,
skulle den hylla dig i mänsklig gestalt som ord och noter från Taube, Bellman, Afzelius, Cornelis, Ledin, Gyllene Tider och ett otal mer själar med i deras led.
Den skulle skalda om känslan från alla trubadurshjärtan vilka vandrat våra kuster och land sedan medeltiden och än idag lämnar fotspår i våra själar varje år på nytt.
 
 
Om jag skulle skriva en sång till dig,
skulle den smaka av saltsänk, tång, nyfiskad makrill
blandad med fisljummen folköl, vargtass på dunk och solsken med skallebank.
Den skulle dofta av nyskrubbad durk, diselrök från utombordaren och halvfuktig segelduk från gårdagens regn.
 
 
Om jag skulle skriva en sång till dig,
skulle mitt hjärta brista enbart för att det då skulle fyllas över bredden,
skulle mitt sinne explodera i en fanfar utan dess like.
 
 
Så jag håller mig till att hälsa
dig välkommen,
älskade Svenska Sommar!
 



Cecilia Götherström

Geen opmerkingen:

Een reactie posten