vrijdag 7 juni 2013

Camilla: Pelare nummer fem - Näring


Vi pratar om det vi behöver. Näring för själ och hjärta. Eller rent konkret - mat. För det pratar vi faktiskt också om. I en tid då många unga människor börjar sin dag utan någonting att dricka och äta, för att sedan stoppa i sig några kakor eller chips och energidryck (inte den snälla sorten) klockan elva på förmiddagen, är det nödvändigt att prata om hur det vi äter påverkar hur vi känner oss. Särkilt om man slåss mot rädslor som vill brotta ner en varje dag. Mat kan antingen bara fylla kroppen, hålla en vid liv. Eller så kan den faktiskt bygga upp hela ens väsen. Skapa lugn. Producera endorfiner. Sprida sol inombords.

Men näring för hjärtat är lika viktigt. Vad gör mig glad? Vem får mig att må bra? Vilka personer stöttar mig precis om jag är? Vilka sysslor ger mig lugn i själen? Fjärilar i magen? Vilken musik laddar upp min energi? Vad är jag bra på? Vilka handlingar gör att jag känner mig helt som mig själv? När är jag stolt över mig själv? Vad är vackert hos mig själv?

Att veta vad som är min egen näring, eftersom det är helt unikt, är minst lika viktigt som att ha en utbildning. Det är ens karta, ens egen fria tillgång till sol och frid inombords. Förstå mig rätt, det finns många av mina fina tonåringar som mår väldigt dåligt på grund av olika orsaker. Vi tvättar inte bort invävda mönster i ett hjärta med lite musik och bra mat. Men det hjälper så enormt mycket att lära sig göra anspråk på sitt eget ljus när man kämpar och nystar för att bli mer hel, för att landa mer i den ofattbara skönhet av den person man faktiskt - helt enkel - är. Var och en av oss. Varenda en.

Vad är näring för ditt hjärta?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten