zaterdag 8 juni 2013

Camilla: Pelare nummer sex - Nycklar

Vi gör hemläxor. Alla får i upp gift att skriva, två A4-sidor. En är tömmande. Det betyder att man kan skriva precis vad som kommer upp i huvudet. Allt man oroar sig för, känner, gillar, hatar, tänker om sig själv - allt bara plitas ner utan att man behöver tänka efter. Var och en tömmer sig på de röster som pladdrar på i huvudet. Den andra sidan man skriver är uppbyggande. Det betyder att man plockar ut en tanke eller övertygelse som envisas med att komma tillbaka i ens anteckningar och riktar om den till kärlek i stället för skugga. En prinsessa som har skrivit "Jag är tjock och ful" får vända skeppet och skriva "Jag är underbar och vacker" eller "Jag är perfekt precis som jag är".

Det här är de enda sammankomsterna som blir stormiga och högljudda, fyllda av motstånd och "Det går ju bara inte!!!". Detta otänkbara, att skriva och säga fina, värmande och positiva saker om sig själv får till och med den mest soliga av prinsessor av vrida sig på sin stol och visa tänderna. Vi bestämmer tillsammans vilka "nycklar" var och en får med sig hem, som ny hemläxa. Nu för att skriva och säga, upprepa, högt och dagligen. Här kommer det mesta motståndet och också mest resultat. När jag utvärderar min träning ett halvår och sedan ett år efter den är avslutad, nämner eleverna två saker som de fortfarande använder och har nytta av: avslappningsövningarna och nycklarna.

I många sammanhang kallas det förstås för affirmationer. Men vi kallar det för nyckelmeningar eller nycklar. För att det är nycklar till våra egna inre gömmor. Jag brukar förklara ordens kraft med Google-principen. Jag frågar om någon kan nämna till exempel en artist som han/hon verkligen inte tycker om. En tjej nämnde Lady Gaga. Men vad händer om man googlar "inte Lady Gaga"? Vilka länkar och foton får man upp på dataskärmen då? Lady Gaga förstås! Om man vill fördjupa sig mer i Loreen eller Justin Bieber, är det det man måste skriva i sökfältet.

"Jag vet aldrig vad jag ska säga" blir då "Jag känner mig fri och får lätt kontakt med andra". "Jag glömmer alltid bort allting när jag har prov" blir "Jag är avslappnad och kan i mitt eget tempo skriva upp allt jag vet".

Kraften av tillsammans, är det som ger bränsle åt varje prinsessas process.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten