donderdag 6 juni 2013

Camilla: Pelare nummer fyra – Det symboliska språket



Vi kommer tillbaka från trädgården och delar det vi har sett eller hört där. Färgen på vattnet i vars och ens fontän.  För mig kan det vara en ledtråd i det de kämpar med eftersom jag kan koppla det till chakra och teman. Men det är ingenting jag tar upp, det behövs inte. Det hjälper mig bara att ställa rätt frågor.

Det var först när jag började lyssna på riktigt, ställa många frågor och vänta med svar, råd eller färdiginslagna förklaringar, som jag upptäckte det märkvärdiga…de här unga människorna vet ofta väldigt väl vad som sker inom dem. De hör hjärtats rop och är bra på att tolka de bilder som kommer. De har bara inte getts tillfälle att göra det tillsammans. Att släppa fram bilderna och prata om dem.

Underbara, kreativa J fick ett stearinljus i sitt paket under ett besök i den magiska trädgården.
” - Hur såg det ut?”
” - Långt, smalt, violett.”
” - Har du någon aning om varför du hade ett stearinljus i ditt paket?”
” – Ja.”
” – Ok…har du lust att dela dina tankar om det?”
” – Jo…jag såg en film för ett tag sedan om en tjej som fick rådet att tända ett ljus och sitta kvar vid ljuset, i tystnad, ända tills ljuset hade brunnit upp. Jag tror att det skulle vara bra för mig också att öva mig i att vara tyst och bara tänka. Jag är ofta speedad och måste göra saker hela tiden. Fast jag vet att jag skulle må bättre om jag kunde…liksom lyssna på mig själv. Vara tyst och bara lyssna.”


Nycklar, husdjur, smycken, anteckningsböcker, tomma paket. Fantastiska statyer i form av Frihetsgudinnan, geometriska former och bling bling rosor av guld…vi delar. De viktiga frågorna är:

Vad ser du?
Vad känner du?
Vad tänker du?
Vad önskar du?

Frågor som öppnar dörrar. Vägledning eller läkning som kommer inifrån en själv är så mycket kraftigare än lånad visdom.

Nu blir nästa steg att prata om hur vi kan stärka och bygga upp oss själva. Näring, för hjärtat,  vad är det?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten