zondag 21 december 2014

Irja, Ljuset (21)



Rubinkvinnan undrar: är allt en dröm? Är det så här det blev?
Bärnstensflickan undrar: är allt en dröm? Ska verkligheten vara såhär?
Skifferflickan tänker: Jag ska leva min dröm.
Det är tidig morgon. Himlen är ännu mörk. Isdrottningen bugar och 

Stjärnorna applåderar.
Safirpojken viskar hennes namn
Den långe mannen viskar hennes namn
Guldpojken viskar hennes namn,

Isdrottningen avvaktar. Hon avvaktar i ett förtroende som sträcker sig från en sol till en måne

Rubinkvinnan känner efter
Bärnstensflickan känner efter
Skifferflickan känner efter
Och de säger:

Jag bär mitt eget ljus och jag behöver bära det högt

Och då
Då öppnar isdrottningen leende portarna:

De mjuka
De egensinniga
De fantasifulla
De lyckliga
De dansande
De ängsliga
De hårda
De sorgsna
De gnistrande
De beskyddande
De känsliga
De föränderliga

Ja de
De Väljer att
Falla ner till oss.

Snöflingorna
 Och i tidig morgon
I färsk snö, för så heter de, flingorna, när de förenats i alla sina olikheter.

Då gör de snöänglar, i förr, i då och i nu.
Då blir de snöänglar
Bärnstensflickan
Skifferflickan
Rubinkvinnan
En liten, en mellanstor, en större

Allt i ett.

Som vi alla är. Allt i ett.

Irja Liljeholm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten