donderdag 1 december 2016

Camilla: Vilma och hujaffen Helge - del 1


Det här var en dag som alla andra. Trodde Vilma.

Hon blev hämtad på förskolan av pappa och lillebror Nils. Nils var snorig och förkyld men skrattade högt som alltid när han såg sin storasyster. När de kom hem drack de saft och åt lussebullar i köket. Kinderna brände av kylan ute.

 - Pappa? Hur mår hujaffer på vintern?
 - Hur menar du Vilma?
 - Ja…jag undrar hur de mår när det blir jul.
 - Det är en bra fråga. Jag har faktiskt ingen aning. Men vi kanske kan hitta någon som vi skulle kunna fråga?
 - Mamma kanske. Hon vet ju så många saker.
 - Fråga henne när hon kommer hem. Hon vet nog.

Efter fikastunden lekte Vilma i sitt rum. Hon skulle precis gå och titta vad pappa och Nils höll på med, när hon hörde ett konstigt ljud inifrån klädkammaren. Det stökades och bökades som om någon höll på att bygga om där inne.

Långsamt öppnade hon klädkammardörren. Där inne stod en livs levande, vingligt lång hujaff, i full färd med att kränga på sig Vilmas skidoverall!

Hujaffen skrämdes av dörren som gick upp och tappade balansen, hoppade först på ett svajigt ben och föll till slut pladask på golvet i en enda röra av ben, hovar och blixtlås. Ett öga tittade upp från hujaff-högen på golvet.

 - Ja men goddag.
 - Vem är du och vad gör du i min klädkammare?
 - Jag heter Helge och jag är en hujaff. 
 - Jag ser det. Men varför är du här?
 - Jag fick höra att du egentligen skulle vilja veta mer om oss hujaffer. Så därför tänkte jag hjälpa dig med det. Men så fick jag syn på den här specialfilten och ville prova den.
 - Det är ju faktiskt en skidoverall. Inte en filt.
 - Jaha. Det visste jag inte. Det kanske vore bra om du lär mig lite saker om er människor. Så kan jag lära dig saker du vill veta om oss hujaffer.
 - Det tycker jag är en bra ide.

Helge tog sig upp på vingliga långben och sträckte fram en välputsad hov.

 - Då tar vi i hand på det.

Vilma skakade hand med den långbenta gästen och plirade upp mot varmbruna ögon.

  - Jag tycker du borde vara väldigt glad att du får vara här.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten