dinsdag 20 december 2016

Cecilia / 20 december / Knytet



Hennes djupa, bruna,  själaportar har sökt mina flertalet gånger under det senaste dygnet.

” Jag låter dig se ner i abyssen av min själ. Varför förstår du inte? Varför stannar du inte kvar en sekund till och lyssnar på sista refrängen? Svaret kommer alltid innan bakersta tonen klingar ut, i mellanrummet av början och slut.”

Rullad i kringelkrullen ligger hon där igen vid mina fötter. Efter ha försökt finna en bekväm plats om och om igen de senaste timmarna verkar det äntligen finnas lite frid och ro för henne.

Den yngsta hänger över liten trollpalt. Hennes huvud vilandes på hans arm. Båda snarkandes i samma utdragna takt.

Det finns inte ord att beskriva den värme, den inre och yttre glädje i asgarvsfattning som bar julfirandet med trollen och vinternattens väktare. Långt in på småtimmarna spelade vi boulecurling med kanderade äpplen, åt knäck med trolldamm, dansade silverschottis, pratade om livets djup och yta mellan tomtebloss och stearin.

Bergatrollens önskan för den här julen låg inrullad i ett bylte av skinn och näver, nerbäddat mellan torkade löv, renfällar och granris i släden. Tänk att det som en liten ettrig kAtla beskrivit som ”det som vi behöver hos Bergatrollen” och ”Bergatrollens egen önskan för den här julen” var precis en och samma. Nu var det våran uppgift att ta det med till Julmarknaden.

Stor vit katlA var färdig med sin del av uppdraget för det här tidevarvet enligt honom själv. Vintermannen tittade åt hans håll med ett ”jag är inte så säker på det du” i blicken.

Hon stod upp. Borrade in blicken i min ännu en gång. Jag väntade.

”Kom mitt lilla troll. Ta din drottning i handen och gå med mig nu.”

Den yngsta tittade oroligt på mig, på oss. Skakade på kroppen, gäspade, tittade igen. Nöjd nu. Viftade på svansen. ”Ja, nu drar vi!”

Trolltyg och Tomte vinkade av oss där vid Gråbergets bakdörr.

Tydligen måste man som människa lyckas med att sjunga sig igenom Gråberget, dansa med alla jordens troll, lyssna till drakar och vättar innan denna dörr för alltid var öppen.
Öppningen till Julmarknaden. Till marknaden där all världens magi delas. Stortrollet hade berättat att människan tappat bort sin egen sång.

Hon hade lett mig tillbaka till min egen sång. Båda två.

Våran sång. Tillbaka. Våran sång.


Cecilia Götherström, 20 december 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten